دلایل خشونت در جامعه
خشونت چیست و چگونه میتوان جوامع را از آن رها کرد؟
تاریخ : جمعه 12 آذر 1395
نویسنده : Miss Samaneh

یک روانپزشک ضمن بررسی دلایل بروز و افزایش پرخاشگری و خشونت در جامعه افزایش ابتلا به برخی بیماری‌های روانی، مصرف هورمون در باشگاه‌ها، زندگی شهر نشینی و نحوه تربیت فرزندان را از مهم‌ترین دلایل بروز خشونت در جامعه دانست.
دکتر سحر انصاری در گفت‌و‌گو با آنا درباره افزایش خشونت در جامعه و عوامل تاثیر‌گذار در این مساله، گفت: عوامل متعددی از قبیل عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند در بروز خشونت و افزایش آن در جامعه تاثیرگذار باشد.
در محیط‌‌هایی که دعوا، خشونت و ناامنی زیاد باشد ریسک ابتلا افراد به خشونت افزایش پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه افسردگی می‌تواند خود را به صورت خشونت نشان دهد، افزود: برخی بیماری‌ها مانند افسردگی، بیماری‌های دوقطبی، اسکیزوفرنی، سایکوتیک و بیماری‌های اضطرابی گاهی خود را با خشونت نشان می‌دهد.


این عضو هیات علمی انجمن روانپزشکان ایران در ادامه تصریح کرد: اختلالات شخصیتی یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به خشونت، پرخاشگری، آسیب به خود و دیگران است.


این نوع بیماری‌ها باید در سطح جامعه شناسایی و مورد درمان قرار بگیرند تا ریسک ابتلا به خشونت و رفتار‌های پرخاشگرانه در جامعه کاهش پیدا کند.


انصاری درباره تاثیر عوامل هورمونی در افزایش خشونت در جامعه گفت: یکسری عوامل هورمونی باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود برای مثال مصرف هورمون در باشگا‌ه‌ها برای زیبایی اندام منجر به افزایش هورمون آندروئید یا آندوژن و یا استروئیدها می‌شود که در نهایت باعث افزایش پرخاشگری و خشونت می‌شود.


به گفته وی
تغییرات سروتونین در مغز نیز باعث افزایش ابتلا به پرخاشگری می‌شود که اگر به موقع شناسایی شود به کمک درمان‌های دارویی می‌توان ریسک خشونت در جامعه را کم‌تر کرد.


این روانپزشک در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نحوه تربیت فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند در کاهش ریسک خشونت در جامعه موثر باشد.
ریسک ابتلا به پرخاشگری و خشونت در کودکانی که در خانواده‌هایی پرخاشگر زندگی می‌کنند بسیار بیش از سایر کودکان است.



وی افزود: همچنین اتفاقاتی که در دوران کودکی اتفاق می‌افتد مانند کودک آزاری و تجاوز به کودکان از عواملی هستند که در بزرگسالی به ویژه در پسرها منجر به پرخاشگری در آنها می‌شود.


این عضو هیات علمی انجمن روانپزشکان ایران، عنوان کرد: افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی، مصرف بیش از حد مواد مخدر به خصوص شیشه، تغذیه نامناسب، احساس ناامنی، نداشتن حمایت اجتماعی از سوی خانواده، فقر شدید، کاهش ضریب هوشی و افزایش بیماری‌های روانی موجب افزایش پرخاشگری در جامعه شده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: خشونت , خشونت چیست؟ , چرا خشونت؟ , خشونت در جامعه! , چگونه خشونت را کنترل کنیم؟ , ,
برچسب‌ها: دلایل خشونت در جامعه ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
پرسش مهر 17